سلامتی خود و خانواده خود را با خرید فرش ماشینی به خطر نندازید!

بازدید: 1,722 بازدید
4.8/5 - (6 امتیاز)

آیا به سلامت خانواده خود می اندیشید؟ سرطان فقط در مواد غدایی مضر و تراریخته نهفته نشده است. گاهی اوقات آنچرا که گمان نمی کنید دارای مضرات سرشاری است در این مقاله از وبلاگ گالری فرش شکوری می پردازیم به مضرات جبران ناپذیری که فرش های ماشینی بی کیفیت برای سلامت انسان به وجود می آورند. حتماً این جمله را شنیده اید که هرچیزی قدیمی اش خوب است و در خصوص فرش ماشینی نیز این جمله صدق می کند که فرش های قدیمی دستبافت از بهترین فرش های ماشینی شیک و چشم نواز بهتر هستند. حقیقت این است که منافع و سودجویی تولید کنندگان سبب می شود که جان انسانهای زیادی را به خطر به اندازد.

سلام خدمت دوستان و کاربران گرامی سایت گالری فرش شکوری کارپت سلامتی خود و خانواده خود را با خرید فرش ماشینی به خطر نندازید عنوان مقاله ای است که مزایا و محاسن فرش ماشینی و دستبافت سخن می گوید و پیشنهاد می کند که حدامکان در صورت داشتن توان مالی مناسب و ارزش قائل بودن برای سلامتی خود دست به خرید فرش دستبافت بزنند. سوالی که شاید شما هم با آن مواجه هستید که کدام گزینه برای خرید فرش مناسب است در اینجا به معایب و محاسن هر دو فرش دستبافت و ماشینی می پردازیم و بیان می کنیم که آیا مصرف فرش ماشینی چه مشکلاتی ممکن است برای سلامتی انسان و حتی خانواده مان ایجاد کند.

ما در گالری فرش شکوری از حقیقتی که تولید کنندگان فرش ماشینی نمی خواهند از آن با خبر و آگاه باشید حرف خواهیم زد. و خواهیم گفت چه نوع فرشی برای سلامتی انسان مضر و زیان آفرین است. و گفته هایمان را از لحاظ علم پزشکی برای شما که می خواهید و قصد خرید فرش دارید را بیان می کنیم.بهتر است به اولین مواد تشکیل دهنده فرش یعنی الیاف تشکیل دهنده آن سر بزنیم. فرش ماشینی یا مصنوعی و فرش طبیعی یا دستبافت را با هم مقایسه کوچکی کنیم. همانگونه که می دانید فرش های ماشینی بر خلاف فرش طبیعی از الیاف و رنگ های مصنوعی تشکیل شده اند که می تواند باعث صدمات جبران ناپذیری شوند. بعضی از این مضرات فرش ماشینی ممکن است در کوتاه مدت ظاهر شوند و بعضی هم در دراز مدت اما اگر در زمان کوتاه عارضه ای نمایان نشد کسی نمی داند در بلند مدت ممکن است این مواد شیمیایی چه مشکلاتی بر سر بدن ما بیاورند. مثلاً اگر یک فرش ماشینی از یک مواد سرطانزای P-Dichlorobenzene در ساخت خود استفاده کرده باشد این مواد ممکن است به سیستم عصبی آسیب جدی وارد کند یا باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود. 

مواد شیمیایی موجود در تشکیل فرش ماشینی

به طور کلی در ساخت و ایجاد فرش های ماشینی از مواد شیمیایی زیر استفاده می شود. که ما در گالری فرش شکوری به آنها می پردازیم.

  • پی وی سی
  • اورتان
  • وینیل یا لاتکس
  • اسپری های آنتی استاتیک
  • رنگ مصنوعی
  • مواد ضد میکروب
  • روغن های سنتتیک نفتی در تهیه الیاف مصنوعی (پلی پروپیلن، نایلون،اکریلیک، نخ پلی استر poy)
  • روغن های سنتتیک نفتی در تهیه الیاف مصنوعی

فرش ماشینی چه آسیب های برای سلامتی انسان به وجود می آورد.

یکی از عوارض استفاده از فرش های ماشینی نامرغوب ابتلا به آسم و مشکلات تنفسی است

آسم و مشکلات تنفسی

عواملی مانند: گرد و غبار، خاک، موی سر انسان، پوست بدن انسان، و سایر مواردی که در فرش ماشینی با چشم قابل دیدن باشد یا نباشد. از روش های  مانند راه رفتن، جارو کردن یا از طریق هوا پخش میشوند و با مجاری تنفسی وارد بدن می شود. و اگر افرادی را که دارای بیماری مانند آسم | Asthma هستند  فرش ماشینی می تواند بر روی بیماری آنها به دلیل جذب آلودگی تأثیر بیشتری بگذارد یا زمینه را برای ایجاد بیماری های تنفسی ایجاد کند. بیشترین میزان آلودگی فرش ماشینی روی کودکان و افرادی تأثیر میگذارد که روی فرش ماشینی دراز می کشند یا می خوابند. عطسه، تحریک و خارش گلو، سرفه، خس خس سینه، دشواری در نفس کشیدن، احساس فشار در قفسه سینه و … از جمله مشکلات تنفسی در فرش ماشینی است

انواع مشکلات پوستی

از جمله عوارض و مضرات وحشناک فرش ماشینی مشکلات پوستی است از جمله مشکلات پوستی که فرش ماشینی نامرغوب و بی کیفیت می تواند ایجاد کند اگزما، کهیر، خارش پوست، سرخی پوست، ایجاد جوش صورت و التهاب از جمله مواردی هست که فرش آلوده ماشینی می تواند برای شخص ایجاد کند توجه کنید که کسانی که دچار مشکلات پوستی شدید هستند آلودگی فرش ماشینی مشکلات آنها را افزایش می دهد. شاید دلیل حساسیت و مشکلات پوستی در فرش های ماشینی مواد تشکیل دهنده آن در الیافی باشد که در بافت این نوع فرش ها استفاده شده است. بهتر است از آن دسته از فرش های ماشینی استفاده کنید که الیاف بافته شده آنها ضد حساسیت باشند مثل فرش های بافته شده با الیاف طبیعی و حتی فرش های دستبافت که هیچ یک از مشکلات فرش ماشینی را دارا نمی باشند.   

مشکلات پوستی از مضرات فرش ماشینی بی کیفیت و نامرغوب
آلرژی و حساسیت از عوارض فرش ماشینی

آلرژی و حساسیت

آلرژی و حساسیت از جمله موارد گزارش شده مشکلات فرش ماشینی است که باعث آن گرد و غباری می باشد که با چشم غیر مسلح (بدون میتروسکوپ) دیده نمی شود و عوامل آلرژیک را در افرادی که دچار آن هستند تشدید می کند. قرمزی چشم، خارش چشم، تورم چشم، آب ریزش بینی، عطسه و سایر موارد جزء این موارد هستند. PC یک موادی است که به فرش می زنند تا فرش بوی نو و تازگی بدهد همین ماده باعث مشکلات بالا می شود. حتی با نظافت و تمیز کردن فرش ماشینی اثرات آلرژی در آن از بین نمی رود. پیشنهاد می شود در صورتی که از فرش ماشینی در کفپوش خانه خود استفاده میکنید برای مقابله با حساسیت و آلرژی تمام قسمت های مختلف خانه خود را نپوشانید. در صورت حساسیت به فرش ماشینی میتوانید از موارد زیر استفاده کنید.

  • کرم بهبود خارش و کهیر هیدرو کور تیزون
  • استفاده از آنتی هیستامین خوراکی جهت بهبود آلرژی
  • تزریق ایمونوتراپی براب به حداقل رساندن آلرژی    

تضعیف سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن انسان همواره در حال مبارزه با عوامل بیماری زا است. در نتیجه هنگامی که شخص در محیط آلوده و کثیف زندگی می کند فعالیت سیستم ایمنی بدن تشدید شده و همین موضوع باعث نقص سیستم ایمنی می شود. از عواملی که فرش آلوده ماشینی می تواند ایجاد کند می توان به مشکلات دیگری مانند مشکلات معده، مشکلات روانی نیز اشاره کرد. فروشگاه شکوری توصیه می کند که اگر فرش ماشینی آلوده ای دارید هر از گاهی به شستن و رفع آلودگی آن اقدام کنید. یکی از موادی که به فرش می زنند مواد ضد آتش است که باعث زیان رسیدن به غده تبروئید هم می شود و سیستم ایمنی بدن را هم تضعیف می کند.

تضعیف سیستم ایمنی بدن
کاهش تراکم استخوان در اثر استفاده از فرش ماشینی

پوکی و کاهش تراکم استخوانی

الیاف مصنوعی موجود در فرش های ماشینی مثل: پلی پروپلین و سایر مواد شیمیایی که در بالاتر به آن اشاره کردیم موجب می شود که شما دچار پوکی، کاهش تراکم استخوانی و حتی استخوان درد شوید. برای اینکه استخوانهای قوی و محکمی داشته باشید توصیه می شود از فرش های ماشینی بی کیفیت و نامرغوب بپرهیزید. این فرش ها در نهایت با آسیب رساندن به عضله ها و استخوانها، قدرت حرکتی شما را میگیرند و شما را ضعیف و ناتوان می کنند. دکتر خیر اندیش در مورد مضرات فرش ماشینی و موکت ها اینچنین بیان می کند: با پای بدون پوشش بر روی زمین راه رفتن، باعث تخلیه انرژی زائد بدن میشود، شخص سبک میشود اما پلاستیک مانع اینکار می شود مثل فرش ماشینی و موکت که باعث بروز انواع بیماری های سرد مثل پادردها، دردهای استخوانی و … می شود. خصوصأ خانم ها به کف پوش زیر پا خیلی دقت کنند و در انجام کارهای روزانه مثل شستن ظرف ها از گرمی ها مانند پوست گوسفند، نمد، پشم، و … استفاده و از ایستادن در روی کاشی ها جلوگیری کنند. 

سرطان و مشکلات قلبی و مغزی

بر کسی پنهان نیست که فرآورده های نفتی بدون شک و 100 درصد سرطان زا هستند با همین استدلال و دلیل که فراورده های نفتی چه بلای سر سلامتی انسان می آورند بنابراین نتیجه میگیریم ساختار اصلی فرش ماشینی که از همین فرآورده های نفتی است. نیر سرطان زا است یکی از این مواد تشکیل دهنده مشترک در فرش ماشینی و لباس هایی که با نخ پلی استر poy و دیگ مواد نفتی فرآورره شده ایجاد می شوند تا در این دو کار ضد چروک بودن را انجام دهند. سرطان زا هستند. و آسیب های جدی به قلب، معده، ریه و کبد وارد می کنند. وجود آلودگی ها مانند کپک ها در فرش ماشینی بر سلامت تأثیر می گذارند و باعث بروز تحریک معده، کبد و سایر اعضای بدن می شوند.

سرطان از عوارض استفاده از فرش ماشینی
مضرات استفاده از فرش ماشینی و ایجاد الکتریسیته ساکن در بدن

ایجاد الکتریسیته ساکن در بدن

یکی دیگر از صدمات ناشی از استفاده از فرش ماشینی برای سلامتی بدن انسان تولید الکتریسیته ساکن می باشد. برخی عوارضی که از الکتریسیته ساکن برای ما به وجود می آید عبارتند از: سرطان پوست و بثوراتِ در طولانی مدت و سردرد، بی قراری، تنگی قفسه سینه، تنگی نفس، شوک، سرفه و …

الکتریسیته ساکن گاهی موجب تخلیه بار و جرقه زدن می شود که باعث می شود در اثر اشتعال خطرات غیرقابل جبرانی را هم در پی داشته باشد.

میکروب های حیوانات خانگی

بعضی افراد علاقه مند هستند که در خانه حیواناتی مانند همستر، گربه، سگ، خرگوش و … نگهداری نمایند. همانطور که انسان دارای بیماری هایی است حیوانات هم بیماری هایی دارند که امکان دارد به انسان منتقل و سرایت کند. کسانی که در خانه حیوانات خانگی دارند تمیز کردن فرش را جدی بگیرند. زیرا ادرار و مدفوع حیوانات باعث بروز بیماری های مشترکی بین انسان و حیوان می شود. و این مسئله برای کودکان نیز که با کثیف شدن فرش و البته فرش ماشینی که جذب کننده بهتری برای آلودگی ها است خطر آفرین است. فرش ماشینی محل مناسبی برای رشد کپک ها، قارچ ها و انگل هاست. حیواناتی مثل سگ و گربه که به بیرون از خانه برده می شوند و آلودگی های بیرون خانه را با ورود به خانه با خود همراه دارند. بنابراین پیشنهاد می شود که اگر از فرش ماشینی استفاده می کنید تمیز کردن مکرر آن را در برنامه خود بگنجانید تا انواع بیماری ها و … برای شما کمتر پیش بیاید.

میکروب های حیوانات خانگی از مضرات فرش ماشینی
اظطراب ذهنی در مضرات فرش ماشینی

ایجاد اضطراب ذهنی

در بین مشکلات و بیماری های که امکان دارد فرش ماشینی برای ما و خانواده ما پیش بیاورد. مشکلات و سلامت روانی نیز بر آنها نیز دخیل است. و روان ما را تحت تأثیر قرار می دهد بعضی از این مشکلات مانند تمیز کردن مکرر فرش از آلودگی ها مثل (کِک ها، شپش، ساس) و حشرات کوچکی که به همراه حیوان خانگی امکان دارد به خانه آورده شود. بنابراین ما همیشه اظطراب ذهنی تمیز بودن فرش را خواهیم داشت و طبق مطالعاتی که انجمن روانشناسی امریکا انجام داده “استرس خود عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن است” بنابراین ما با تمیز نگه داشتن فرش مشکلات جسمی و روحی را برطرف می کننیم. از آنجایی که فرش ماشینی جذاب بهتری برای آلودگی محیطی است پیشنهاد فرش شکوری استفاده از فرش دستبافت طبیعی است که کمتر آلودگی را به خود جذب می کند.

راهکارهای برای مبتلا نشدن به بیماری و تمیز ماندن فرش ماشینی

همانطور که گفتیم بیماری های مثل:

  1. مشکلات تنفسی مانند (آسم، سل، ایجاد عطسه، سرفه، تحریک و خارش گلو، خس خس سینه، دشواری در نفس کشیدن، احساس فشار در قفسه سینه)
  2. مشکلات پوستی مانند (اگزما، کهیر، خارش، سرخی پوست، ایجاد جوش، التهاب پوستی)
  3. آلرژی و حساسیت مانند (قرمزی چشم، خارش چشم، تورم چشم، آب ریزش بینی)
  4. تضعیف سیستم ایمنی بدن مثل (مشکلات معده، مشکلات روانی، زیان رسیدن به سیستم تروئید)
  5. پوکی و کاهش تراکم استخوانی و همچنین عدم جذب کلسیم به بدن در هنگام خوابیدن روی فرش ماشینی
  6. سرطان و مشکلات قلبی
  7. ایجاد الکتریسیته ساکن در بدن
  8. انتقال بیماری های مثل (کِپک، قارچ، انگل) از فرش ماشینی به انسان به وسیله آلودگی حیوانات و عدم تمیز کردن فرش
  9. ایجاد مشکلات اظطراب ذهنی
  10. و سایر مشکلات دیگر شود.

از آنجایی که فرش ماشینی در زندگی انسان جزء لوازم غیرقابل حذف و ضروری است و همچنین به خاطر قیمت پایین و ارزان تری که نسبت به فرش دستبافت دارد. استفاده از آن هم تقریباً غیرممکن است. بنابراین باید با ضررهای آن هم باید کنار آمد و راهکارهای اندیشید که این مشکلات را به حداقل رسانید. گالری فرش و تابلو فرش شکوری پیشنهاد می کند تا حد توان از استفاده از فرش ماشینی پرهیز کنید و فرش دستبافت یا فرش طبیعی را جایگزین کنید اما از آنجا که قیمت فرش دستباف امکان دارد برای بعضی ها اقتصادی نباشد چند روش پیشنهاد می کنیم که مطالعه این موارد خالی از لطف نیست.

  1.  تا حد توان سمت فرش های ماشینی نروید و به جای آن فرش طبیعی یا دستبافت را جایگزین کنید.
  2. در صورت استفاده از فرش ماشینی از آنهای استفاده کنید که در ساخت آن از الیاف فراورده شیمیایی سرطانزا استفاده نشده باشد و این امر هم تقریبأ غیرممکن است چونکه در تمامی الیاف فرش ماشینی مواد نفتی استفاده شده.
  3. فرش خود را تا می توانید تمیز و بدون آلودگی نگهدارید. بهتر است فرش را به قالی شویی جهت نظافت بدهید تا که خود نسبت به تمیزی آن اقدام کنید
  4. از حیوانات خانگی تمیز و پاکیزه استفاده کنید. مطمئن شوید حیوانات شما قبل از ورود به منزل آلودگی نداشته باشند.
  5. برای افرادی که عادت دارند روی فرش دراز کشیده یا می خوابند از زیر انداز پشمی، پر مرغ، رو اندازهای دستبافت و تشک های غیر از مواد نفتی استفاده کنند.
  6. در هنگام رفت و آمد روی فرش ماشینی از گیوه، جوراب های پشمی و یا دمپایی استفاده کنید.
  7. برای جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن تا می توانید خانه را مرطوب نگهدارید.
فرش دستبافت قالیچه بافت قوچان کف ابریشم طرح و نقشه درختی تون پشم خرید از سایت شکوری کارپتفرش دستبافت قالیچه بافت قوچان کف ابریشم طرح و نقشه درختی تون پشم ٪6کاملاً نو
قیمت اصلی ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان است.
افزودن به سبد خرید

سوالات متداول در مورد مضرات فرش ماشینی

آن دسته از فرش های ماشینی که در الیاف آنها از مواد نفتی فرآورده شده سرطان زا استفاده شده برای سلامتی مضر و خطرآفرین هستند. گاهی این مشکلات خود را در طولانی مدت و گاهی هم در کوتاه مدت نشان می دهند

همانطور که گفتیم بیماری های مثل:

  1. مشکلات تنفسی مانند (آسم، سل، ایجاد عطسه، سرفه، تحریک و خارش گلو، خس خس سینه، دشواری در نفس کشیدن، احساس فشار در قفسه سینه)
  2. مشکلات پوستی مانند (اگزما، کهیر، خارش، سرخی پوست، ایجاد جوش، التهاب پوستی)
  3. آلرژی و حساسیت مانند (قرمزی چشم، خارش چشم، تورم چشم، آب ریزش بینی)
  4. تضعیف سیستم ایمنی بدن مثل (مشکلات معده، مشکلات روانی، زیان رسیدن به سیستم تروئید)
  5. پوکی و کاهش تراکم استخوانی و همچنین عدم جذب کلسیم به بدن در هنگام خوابیدن روی فرش ماشینی
  6. سرطان و مشکلات قلبی
  7. ایجاد الکتریسیته ساکن در بدن
  8. انتقال بیماری های مثل (کِپک، قارچ، انگل) از فرش ماشینی به انسان به وسیله آلودگی حیوانات و عدم تمیز کردن فرش
  9. ایجاد مشکلات اظطراب ذهنی
  10. و سایر مشکلات دیگر شود.
  1. غیر قابل ترمیم بودن فرش دستبافت نسبت به فرش ماشینی | فرش دستبافت اگر مشکلی در تار و پود آن ایجاد شود باز قابل ترمیم و تعمیر است.
  2. افت شدید قیمتی فرش ماشینی در هنگام فروش و تعویض مجدد
  3. به کارگیری الیاف مصنوعی و رنگرزی شیمیایی 
  4. ایجاد تغیر شکل و بوی نامطبوع در شستشو
  5. در برابر گرما و سرما عایق نیست ولی فرش دستبافت به دلیل استفاده از پشم طبیعی گوسفند هم در گرما و هم در سرما گزینه مناسبی است
  6. وجود مشکلات بسیار برای موارد بهداشتی و سلامتی انسان
دسته‌بندی اخبار و مقالات
اشتراک گذاری
فروشگاه فرش شکوری کارپت | Shakouri Carpet Store یک گالری و کلکسیون از فرش های دستبافت اصیل ایرانی و سنتی که با تلاش و کوشش در جهت شناخت و ترویج هنر فرش و قالی بافیست، کار وبسایت خود را از تاریخ: 1401/04/10 با داشتن 60 سال سابقه مفید در فروش فرش دستبافت و فرش ماشینی از استان اردبیل در شهرستان خلخال شروع کرد. شکوری کارپت با قصد مطالعه بر انواع فرش های دستبافت ایرانی و همچنین حمایت از هنر ایران کهن که زنده نگه دارنده نام ایران در جوامع غربی و شرقی متمدن هستند گامی هرچند کوچک برداشته است. فرش شکوری هدف بالای خود را حمایت از بافندگان و فروشندگان فرش دستبافت در کل ایران | iran می داند
نوشته های مرتبط
محصولات مرتبط

3 پاسخ به “سلامتی خود و خانواده خود را با خرید فرش ماشینی به خطر نندازید!”

  1. سلام مطالب خوب نوشتید جامع و مفید واقعا حیفه تا وقتی آدم می تونه اژ فرش دستبافت استفاده کنه که طبیعی هم هست پولش رو حیف کنه ماشینی بخره پدر بزرگ من میگه روی فرش دستباف می خوابه اصلا کمر درد و سایر مشکلات براش ایجاد نشده ولی الان فرش ماشینی اینقدر مشکلات داره 😢😱 ولی متاسفانه قیمت فرش دستباف خیلی بالاست و کمتر کسی پولش بهش می رسه

  2. درود فراوان و وقت بخیر خدمت شما سوالی که برام پیش اومده بود اینه که آیا همه فرش های ماشینی برای سلامتی انسان مضر هستن؟ آیا فرش ماشینی هست که معایبی برای سلامتی نداشته باشه و در کل معایبش کم باشه ممنون می شم راهنمایی کنید چون من پولم به خرید فرش دستبافت نمی رسه با تشکر از شما و سایت خوبتون

    1. با سلام به نکته خوبی اشاره کردید که شاید سؤال خیلی از خریداران فرش ماشینی باشه ممنون از شما کاربر گرامی که این این نظرتون رو ارسال کردید در جواب شما دوست گرامی باید بگم که هرگز با قطعیت نمی شه گفت که تمام فرش های ماشینی برای سلامت انسان مضر هستند. بعضی فرش های ماشینی با استفاده از الیاف طبیعی آنتی باکتریال و ضد حساسیت ایجاد می شن که می تونه گزینه مناسبی برای افرادی باشه که 100 درصد قصد خرید فرش ماشینی رو دارن این فرش ها چون از الیاف ارگانیک و طبیعی مثل پنبه و پشم گوسفند تهیه می شن مشکلات کمتری نسبت به فرشهایی که آکرولیک هستند و با فراورده های نفتی ایجاد می شن تولید می کنند. با توجه به این مواردی که خدمت شما دوست عزیز مطرح شد می تونید برای خرید فرش ماشینی از اونایی استفاده کنید که اطمینان دارید برای سلامتی تون خطری ندارن و متناسب با مبلغی هستش که می خواین برای خرید فرش استفاده کنید. این نکته رو هم فراموش نکنید که هر چقدر بودجه ای که برای خرید فرش خرج می کنید همون قدر اطمینان بیشتری از نظر کیفیت بافت و مصالح مصرفی توی فرش داره. امیدوارم که تونسته باشم پاسخ کاملی رو به سؤالی که پرسیده بودید داده باشم. با تشکر علیرضا شکوری 09380855900

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت