صنایع دستی خلخال و سوغات خلخال را بشناسید؟

بازدید: 2,467 بازدید
5/5 - (12 امتیاز)

شهرستان خلخال خوجین فرش خلخال فرش فروشی خلخال صنایع دستی خلخال سوغات خلخال Khalkhal هیروآباد

وجه تسمیه خلخال (هیروآباد سابق)

دومین شهر بزرگ استان اردبیل شهرستان خلخال می باشد که قدمت 12000 هزار ساله دارد. خلخال در جنوب استان اردبیل واقع شده است. خلخال از نظر گردشگری و توریسم شهری با آب و هوای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد است. 

دسترسی های شهر خلخال

شهرستان خلخال از طرف شمال به شهرستان کوثر (گیوی) از سمت شرق به شهرستان تالش استان گیلان و همچنین از سمت جنوب به شهرستان طارم در استان زنجان و از طرف غرب به شهرستان میانه آذربایجان شرقی دسترسی دارد. شهرستان خلخال با استان اردبیل 120 کیلومتر فاصله دارد. خلخال در 48 درجه و 32 دقیقه طول جغرافیایی و 37 دقیقه و 37 درجه عرض جغرافیایی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته شده است.

آب و هوای خلخال

شهرستان خلخال (هیرو آباد)

اسامی روستا های خلخال

شهرستان خلخال (هیرو آباد)

مذاهب شهرستان خلخال

خلخال از چند مذهب اسلام شیعه، سنی، علی‌اللهی

نام قدیمی شهرستان خلخال

اسمی که در گذشته به خلخال گفته می شد (هیرو آباد) بود. خلخال در معنی به معنی پابند زنانه می باشد. که برای زینت به پا زده می شود. اما دلیل تغییر نام هیرو آباد به خلخال به خاطر این است که به منطقه وسیعی که دارنده کاغذ کتان (آقکند)، ترک، و آچاچی شهرستان کوثر فعلی که از خلخال جدا شده است. (ادامه در ویکی پدیا)

آشنایی و شناخت شهر خلخال- صنایع دستی و سوغات خلخال - خلخال توریسم
آشنایی و شناخت شهر خلخال- صنایع دستی و سوغات خلخال – خلخال توریسم

از آنجایی که صنایع دستی این دو منطقه از ایران یعنی (صنایع دستی تبریز و صنایع دستی اردبیل) به دلیل زیست بوم مشابه و زبان مشترک تُرکی آذربایجان مشابه هم هست ما هر موردی که در پایین نام برده ایم در هر دو استان یافت می شود. و به دلیل اینکه فرش فروشی شکوری در خلخال واقع شده ما بیشتر سعی بر معرفی صنایع دستی خلخال و سوغات خلخال داریم هرچند که این موارد در هر دو استان یافت می شود.  

محصولات چرمی خلخال در فروشگاه چرم خلخال به مدیریت علیرضا شکوری

محصولات چرمی خلخال با توجه به نیاز بازار مصرف دست به تولید انواع کیف زنانه و مردانه از چرم طبیعی زده است. و همچنین با توجه به گسترش تنوع محصولات چرمی، از جمله دکوراتیو و چوبی در شهر خلخال شاهد راه اندازی کارخانه ای برای تولید و صادرات محصولات چرمی به سایر کشورها بوده ایم. چرم خلخال یکی از صنایع دستی های تولید شده به دست محلی های همین شهر می باشد. به زودی فرش شکوری با توجه با هدف شناساندن چرم طبیعی به مردم ایران محصولات چرمی با کیفیت و ارزنده را در سایت خود برای علاقه مندان به محصولات چرمی معرفی و برای فروش خواهد گذاشت

محصولات چوبی دکوری خلخال فروش در شکوری استور

محصولات چوبی تزئینی خلخال با توجه به وجود استادکاران نجاری در این شهر به وفور یافت می شود. لوازم چوبی و تزئینی در دکوراسیون منازل جهت روح بخشیدن به منزل شما تأثیر بسزایی دارد. صنعت چوب یکی از بزرگترین صنایع در جهان می باشد. با توجه به اینکه چوب یک متریال طبیعی و زنده محسوب می شود حس طراوت و سر زندگی بالایی به محیط خود منعکس می دارد. ابزارآلات چوبی علاوه بر اینکه در صادرات می تواند یک پتانسیل اکتیو باشد در دکوراتیو داخلی منزل، رستوران ها، کافی شاپ ها، فروشگاه ها و … جایگاه ویژه ای برای آنها دارد. استفاده از لوازم چوبی امروزه به دلیل زیبایی و طبیعی بودن آنها بسیار باب و رواج پیدا کرده است. شهر خلخال با دارا بودن چند کارگاه نجاری و محصولات تزئینی توانسته رواج استفاده از این محصولات را در بین همشهریان خود شاهد باشد. ما هم با جمع آوری لوازم تزئینی چوبی و معرفی آنها به شما کاربران گرامی سعی در گسترش صنعت لوازم چوبی این منطقه داریم. 

شال پشمی از صنایع دستی و سوغات خلخال

یکی از صنایع دستی و سوغات خلخال و اردبیل شال پشمی می باشد که توسط زنان یا مردان عشایری خلخال و اردبیل بافته می شود و در فصول سرد زمستان از کاربردی ترین پوشاکی است که با قیمت مناسب می توان خریداری کرد.

شال پشمی خلخال قابلیت صادرات به سایر کشورها را هم دارد. از تولید تا بافت این شال تمامأ در خلخال انجام میشود و حتی شهرهای دیگر ایران هم از محصولات خلخال استفاده می کنند. از مناطقی که در خلخال به تولید شال پشمی می پردازند می توان به بخش های از شاهرود و … اشاره کرد.

جاجیم 9 تخته بافت تبریز خرید از صنایع دستی خلخال

Jajim جاجیم یکی از قدیمی ترین و مشهورترین صنایع دستی خلخال و صنایع دستی اردبیل می باشد. جاجیم بافی در خلخال به حدی رونق دارد که اگر خلخال را (مرکز جاجیم ایران) بنامیم بی جا نگفته ایم. از انواع جاجیم می توان به جاجیم بافته شده با کاموا، کتان و جاجیم بافته شده با پشم اشاره کرد. اما گاهی از نخ های پنبه ای و یا ابریشمی اشاره کرد. از کاربری های جاجیم می توان در روتختی، پادری، زیر انداز، روکش مبل و حتی سجاده هم استفاده می شد. جاجیم ها دارای موتیف و نقش مایه های معروف می توان به نقش بلی بوقما، نقش جولما، نقش سیرقا،نقش احرامی، نقش همیان، نقش ساده تخته ای، نقش بادامی، نقش گجی دیزناقی، نقش پیچاق اوجو، نقش اوزیگ قاشی و … اشاره کرد. جاجیم های دارای نقوش ساده نسبت به جاجیم های که در آنها نقوش پیچیده تری استفاده شده بافت راحت تر و سریع تری دارند

گلیم از صنایع دستی خلخال

گلیم از دیگر صنایع دستی و سوغات خلخال می باشد. علاوه بر اینکه خلخال به شهر جاجیم بافی شهرت دارد. در بین عشایر شهرستان خلخال و بعضی روستاها گلیم بافی هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از لحاظ ادبی می توان معانی گلیم یا زیلو را یکی دانست. این گفته به درستی گویای آن است که هرکجا که پرورش  چهارپایانی چون گوسفند، بز و حتی شتر رواج داشته است. مردمان آن منطقه در صنعت بافت فرش دستبافت تخصص و مهارت داشته اند. این مثال نمونه بارزی از هنر فرشبافان این نواحی است. گلیم یا پَلاس از ابریشم، پشم، موی بز، کتان و سایر پوست های حیوانات اهلی بافته می شود. گلیم برای کاربری های سنتی برای پوشاندن زمین، دیوار یا روانداز حیوانات باری استفاده می شد ولی در شکل مدرن و امروزی برای خانه های شهری به عنوان کالای برای تزئینی استفاده می شود.   

خرید صنایع دستی تبریز، اردبیل و خلخال از سایت شکوری استور

از جمله محصولاتی که در خلخال، اردبیل و تبریز مشترک است می توان به محصولات دستباف اشاره کرد. که فرش دستبافت، قالی و قالیچه، مسند و پَلاس و گلیم و جاجیم جزء این محصولات دستبافت به حساب می آیند. خلخال از نظر بافت فرش ذستبافت به دلیل عدم بی توجهی مسئولین نسبت به صنایع دستی در جایگاه مطلوبی به سر نمی برد. که فروشگاه فرش شکوری امیدوار است که به صنایع دستی خلخال که بیانگر فرهنگ و تمدن یک جامعه است بیشتر اهمیت و ارزش داده شود.   

 

لباس های پشمی از صنایع دستی خلخال

شهرستان خلخال | Khalkhal از جمله شهرهای سرد ایران محسوب می شود. خلخال سرمای طاقت فرسایی دارد و جزء سردترین مناطق ایران است گاهی سرمای خلخال به چند درجه زیر صفر هم می رسد. این سرما فقط با لباس های گرم و پشمی قابل تحمل است. از جمله صنایع دستی خلخال می توانیم به لباس های پشمی اشاره کنیم. که از پشم گوسند به دست می آیند. الیاف های پشمی 80% هوا را درون خود نگه داری می کنند. از انواع لباس های پشمی که در خلخال بافته می شود می توان به کت، پالتو، دامن، شلوار، شال، دستکش، ورنی و … اشاره کرد.  

لباس های محلی از صنایع دستی خلخال و اردبیل

خلخال یکی از معدود شهرستان های است که چندین قومیت در آن زندگی می کنند و دارای پوشش محلی تقریباً مشابه ای هستند. اغلب قومیت خلخال آذری تورکی می باشد. اما اقوام دیگری مانند کرد، تات، گیلک و تالش هم در آن زیست می کنند اما نکته جالبی که وجود دارد این است که در خلخال عشایر هم وجود دارد. لباس های محلی خلخال زیبا و زنده نگهدارنده پوشش و فرهنگ کهن هر طایفه یا قومیت آن است. لباس های مردان و زنان با رنگهای شاد می باشد و به لیاس های زنانه آن در زبان تورکی | Turkish تومان کوینگ می گویند و شباهت نزدیکی به پوشش زنان گیلانی دارد طرح و نقشه های که برای این لباس ها استفاده می شود از طبیعت الهام گرفته شده است و برای تزئینات آن از سکه دوزی طلا و نقره و منجوق دوزی و موارد دیگر استفاده می شود

عسل خلخال | عسل طبیعی خلخال | عسل فروشی خلخال | عسل ارگانیک و طبیعی خلخال

عسل خلخال را می توانید به وفور در هر عسل فروشی شهرستان خلخال بیابید ولی عسل طبیعی در هر فروشگاهی یافت نمی شود و درصد شکر و ساکاروز آن بالاست. خلخال از نظر پرورش عسل طبیعی و ارگانیک جایگاه ویژه ای در استان اردبیل دارد. عسل خلخال درای انواع فراورده های مختلفی مانند ژل و رویال و … می باشد از انواع عسل های که در خلخال تولید می شود می توانیم به عسل طبیعی آویشن، عسل طبیعی اکالیپتوس، عسل طبیعی بهار نارنج، عسل طبیعی چهار گیاه، عسل طبیعی گون، و سایر عسل طبیعی موجود در خلخال را می توانید به زودی در سایت شکوری استور بیابید. برای اینکه بتوانید عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهید به قسمت وبلاگ فروشگاه شکوری استور مراجعه کنید. گردشگران و توریستانی که برای فصول گرم به خلخال می آیند می توانند از این سوغاتی خلخال هم خریداری و از خوردن عسل ارگانیک لذت ببرند. عسل طبیعی در طب ایرانی قدیم بر بسیاری از بیماری ها و امراض به بیماران پیشنهاد شده است. ابو علی سینا پزشک بزرگ و عالم ایرانی در مورد عسل توصیه های بسیاری برای بیماران نموده است.

لبنیات-خلخال---محصولات-لبنی-خلخال---لبنیات-طبیعی-خلخال خرید از سایت شکوری استور

محصولات لبنیاتی خلخال هم جزء آن دسته از محصولاتی هستند که گردشگرانی که به خلخال می آیند علاقه زیادی برای خرید آنها نشان می دهند زیرا که این محصولات لبنی طبیعی را در جای دیگری نمی توانند پیدا کنند. از مهم ترین لبنیات خلخال که مصرف زیادی دارد به موارد زیر می توان اشاره کرد.

  • انواع شیر محلی خلخال (بُز، گاو، گوسفند، الاغ و …)
  •  انواع دوغ محلی خلخال 
  • انواع ماست 
  • انواع پنیر و کره و شور پنیری
های شهر خلخال

از انواع میوه که در شهرستان خلخال یافت می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد

سیب – گردو – آلبالو – گیلاس – گلابی – انار – توت و شاه توت – سنجد – زردآلو – هلو – آلوچه – انجیل – به – غوره – انگور – شلیل – گل نسترن (با نام محلی گلیک)

این موارد از تولیدات میوه های شهرستان خلخال و روستاهای اطراف آن بود که ما بصورت مختصر فقط به اسامی آنها پرداختیم. اما باید در نظر داشت که هر ساله میلیون ها تن میوه حاصل زحمت های کشاورزان شهر خلخال می باشد که به پرورش و برداشت آنها مشغول هستند. شاید شما در مورد انار ساوه و طارم زنجان زیاد شنیده باشید و اما از انار نمهیل خلخال چیزی نشنیده باشید و به آن کم لطفی شده باشد. یکی از تولیدات خلخال که برابر با معروف ترین تولیدات انار ایران است را می توانیم به انار نمهیل خلخال اشاره کنیم که در کیفیت همتراز آنهاست.

سوغات تبریز | سوغات اردبیل | سوغات خلخال

انواع نان و شیرینی های محلی خلخال

از جمله نان و شیرینی سنتی خلخال می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم زنان روستا های اطراف خلخال دست به پختن این نان ها و شیرینی ها می زنند. از جمله این نان ها و شیرینی ها می توان به شیرمال – نان برنجی – قلیب چورگی – قچورگی – شیرینی پنجره ای – قطاب – بالا باتماز – نزیک – یارتما – پیشی – چنگونی – قطاب – راحت‌الحلقوم – باقلوای زعفرانی – سه‌گوش – باقلوای بادام – شیرینی کشمشی – میندال یا قرابیه‌ی گردو – حلوای زعفرانی – حلوای سیاه (قره حلوا) – حلوای سفید (آغ حلوا) – حلوای زنجبیل اردبیل – نان چای چروکی (نان برنجی خلخال) – نان شری فطیری – سوجوق (سوجوک) تبریز و … اشاره کرد که به چند مورد از آنها پرداختیم. 

 

سایت شکوری استور غذاهای سنتی خلخال

از غذاها سنتی خلخال و غیر سنتی و همجنین آش هایی که در خلخال پخته می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد. غذاهایی که در خلخال پخته می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد: آش گلیک (آش نسترن) – آش دوغ – آش رزین – آش میوه (آشی مقوی از انواع میوه‌های خشک شده مانند زردآلو و آلبالو، گوشت و حبوبات) – آش ارشته (آش رشته) – آش کشک – (غذایی که ماده اصلی تشکیل دهنده رشته پلویی، گوشت و لپه است و در حقیقت می‌توان آن را ماکارونی سنتی آذربایجان نامید) – باسترما پلو (غذایی شبیه به ته چین که مواد تشکیل آن از جمله مرغ و مغز گردو، در میان ته چین قرار می‌گیرند – خشیل (غذای مخصوص شب یلدا در آذربایجان که از آرد، شکر، کره محلی، شیر و عسل تهیه می‌شود و طعم لذیذی هم دارد) – یارما پلو (غذایی مقوی متشکل از بلغور گندم و برنج، کره، گوشت و سیب‌زمینی اشاره کرد.   

گیاهان-دارویی-شهرستان-خلخال

گیاهان دارویی خلخال طبق آخرین مطالعاتی که صورت گرفته بیشتر 600 گونه گیاهی در این مناطق وجود دارد. که تنها 430 مورد آنها شناخته شده است با توجه به اینکه افزایش گونه های گیاهی در خلخال بسیار است این گیاهان  می توانند زمینه اشتغال بسیاری برای مردمان این مناطق فراهم آورند از پر رونق ترین گیاهانی که در خلخال یافت می شود می توان به زعفران، قارچ، ریواس، گل محمدی، گل خار مریم، گل آفتابگردان و … اشاره کرد که در تمامی ایران خواهان زیادی دارد. گیاهان دارویی خلخال هم می تواند جزئی از سوغات خلخال به شمار رود چرا که در این مناطق گیاهان دارویی به وفور یافت می شود. و خواهان زیادی دنبال اینگونه گیاهان که در طب سنتی ایرانی استفاده می شود در کتب بسیاری از دانشمندان بزرگ ایرانی مانند ابوعلی سینا و … از بعضی از اینگیاهان نام برده شده   

برای خرید، فروش و تعویض فرش خود در فروشگاه شکوری کارپت با شماره مدیریت فرش شکوری 09143525834 تماس حاصل فرماید. 

فروش انواع فرش دستبافت، ابریشمی و ماشینی در سایت فرش شکوری کارپت با مدیریت سرتیپ شکوری 

شکوری کارپت | فرش شکوری | فروشگاه فرش و تابلو فرش شکوری | شکوری استور | شکوری شاپ | نگین خلخال | فرش خلخال | فروشگاه شکوری اسامی اسم های سایت شکوری می باشد که ما در اینجا از این نام ها استفاده کرده ایم.

برای تماس با فروشگاه شکوری کارپت از طریق منوی همراه با فروشگاه شکوری و از قسمت ” تماس با فرش شکوری ” اقدام کنید. فرش شکوری در خلخال و در جاده سنتو واقع شده است 

آشنایی با مکان های گردشگری خلخال
آشنایی با مکان های دیدنی شهر خلخال

توریسم خلخال را بدون شک می توان یکی از مهمترین منبع درآمد در این شهرستان نامید چرا که گردشگری خلخال در وضعیت معیشت 

از جمله مکان های دیدنی خلخال می توان به موارد زیر نام برد.

  • پل معلق پیرتقی
  • پل پردلیس
  • روستای اندبیل
  • چشمه آب سرد ازناو خوجین (فین)
  • آبشار نوده
  • آبشار سیبیه خانی
  • قله آق داغ
  • روستای گردشگری لرد 
  • غار سنگی کوخول عنبر
  • باغ های متنوع میوه و بقعه امامزاده محمد
  • روستاهای آلهاشمین (سفلی و علیا)
  • چشمه قرخ بلاغ (بیوک گوز)
  • رودخانه قزل اوزن نیز
  • و …

پیشنهاد لحظه‌ای شکوری استور

صنایع دستی خلخال و سوغات خلخال را بشناسید

خلخال دارای صنایع دستی زیبا و منحصر به فردی می باشد که از بعضی از این صنایع دستی ها حتی می توان برای صادرات صنایع دستی به کشورهای مختلفی استفاده کرد. از بهترین صنایع دستی خلخال می توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • فرش دستبافت
  • تابلو فرش دستبافت
  • پَلاس، جاجیم و گلیم و نمد
  • قالی و قالیچه (مسند به زبان تورکی | Turkish)
  • کت، پالتو، دامن، شلوار، شال، دستکش، ورنی و …
  • محصولات چرمی مثل کیف چرمی، کفش چرمی و سایر محصولات چرمی
  • صنایع چوبی تزئینی و …

به زودی تمام صنایع دستی هایی که در تمام ایران وجود دارد را می توانید در سایت شکوری کارپت | شکوری استور | شکوری شاپ بیابید

دسته‌بندی اخبار و مقالات
اشتراک گذاری
فروشگاه فرش شکوری کارپت | Shakouri Carpet Store یک گالری و کلکسیون از فرش های دستبافت اصیل ایرانی و سنتی که با تلاش و کوشش در جهت شناخت و ترویج هنر فرش و قالی بافیست، کار وبسایت خود را از تاریخ: 1401/04/10 با داشتن 60 سال سابقه مفید در فروش فرش دستبافت و فرش ماشینی از استان اردبیل در شهرستان خلخال شروع کرد. شکوری کارپت با قصد مطالعه بر انواع فرش های دستبافت ایرانی و همچنین حمایت از هنر ایران کهن که زنده نگه دارنده نام ایران در جوامع غربی و شرقی متمدن هستند گامی هرچند کوچک برداشته است. فرش شکوری هدف بالای خود را حمایت از بافندگان و فروشندگان فرش دستبافت در کل ایران | iran می داند
نوشته های مرتبط
محصولات مرتبط

2 پاسخ به “صنایع دستی خلخال و سوغات خلخال را بشناسید؟”

  1. سلام و خسته نباشید درمورد خلخال خیلی خوب نوشتید منتهی خیلی ناقص هستش و نیاز به کامل شدن داره ولی باز برای اینکه به شناخت خلخال کمک می کنید خیلی عالیه خلخال نیاز داره که کمی بیشتر بهش رسیده بشه و کمی هم شناخته بشه

    1. جناب آقای خلخالی خیلی ممنون از نظرتون در صورت امکان مجدد مطالب مرتبط با خلخال رو ویرایش می کنم اما نیاز داره که کمی زمانم آزاد باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت